Transformace dětských domovů

Kopie návrhu Kopie návrhu Bez názvu (4)

Představte si…

že vaše dítě právě nastoupilo do školky. Těší se na nové kamarády, na paní učitelku. Po obědě si s radostí běží pro objetí – máma nebo táta už čekají u dveří. Doma ho čeká jeho postýlka, oblíbená hračka, někdo, kdo ho zná od narození a komu na něm bezvýhradně záleží.

A teď si představte, že by domů nešlo. Že by v té školce muselo zůstat. Ne na den, ne na týden, ale napořád. Že by se paní učitelky střídaly, že by si k němu nikdy žádná nezalezla do postýlky, aby ho objímala, než usne. Ne že by nechtěla, ale protože má na starosti dalších deset dětí. Že by žádná nebyla jen jeho.

Anebo: od kdy byste poslali své dítě na tábor? V pěti? V šesti? A co na internát? Že až po základní škole? A co kdyby tam muselo zůstat i o víkendech, o Vánocích, o letních prázdninách? Mezi desítkami dalších dětí, z nichž mnohé nikdy nezažily bezpečnou náruč?

Jak by mu bylo? Jak by to zvládalo? Zvyklo by si? Bylo by mu tam fajn?

471186936 1122961143162420 8919139063707792903 n

V našem státě je v ústavní péči kolem 5 000 dětí. Všem nám je jasné, že individuální rodinná péče prospívá dítěti víc než kolektivní. Prohlédněte si pozorně fotky z dětských domovů. Hromadné výlety, oslavy narozenin v neosobních jídelnách, letní tábory, kde se dítěte nikdo neptá, s jakými kamarády a zda vůbec chce jet. Kroužky, které jsou uvnitř dětských domovů a kamarádi z pokoje, kteří jsou přesunuti do jiného DD nebo dokonce do výchovného ústavu, protože se nechovali podle pravidel.

Jak to vidí teta

Souhlasíme s tím, že náš stát neumí dobře podpořit selhávající rodiny a ani vyhledat dostatek rodin náhradních. Proto máme tolik dětí v ústavní péči. A proto je logickým a správným řešením TRANSFORMOVAT dětské domovy.

Přesun do běžných bytů a domů

Součástí transformace je snaha o přesun dětí z velkých ústavních zařízení do menších bytů či rodinných domů v běžné komunitě. Tento přístup má za cíl usnadnit dětem integraci do společnosti a poskytnout jim přirozenější prostředí pro jejich růst a vývoj. Dává nám to smysl: děti mají klíče od bytu, chodí na kroužky, zvou si spolužáky, nakupují, pomáhají s vařením podle svých schopností, chodí s košem … asi všichni chápeme rozdíl mezi bydlením v samostatném bytě nebo v domě internátního typu.

V některých krajích již děti v takových bytech nějakou dobu bydlí. Zkušenosti jsou shrnuty např. zde: https://www.pravonadetstvi.cz/aktuality/transformace-detskych-domovu-v-pardubickem-kraji-hlasy-deti-a-mladych-dospelych.html

I zde se opět naráží na roztříštěnost systému: Ministerstvo práce a sociálních věcí mluví o potřebě individuální péče o každé dítě, ale děti v dětských domovech spadají pod Ministerstvo školství a Dětské domovy zřizují kraje.

Mluví se o tom, že ústavní péče je mnohem dražší než náhradní rodinná péče – tedy péče pěstounská. Odhaduje se, že náklady na provoz v transformovaných dětských domovech budou min. o 30 procent vyšší než v domovech.

Například Jihočeský kraj vyčlenil finanční prostředky na nákup bytů a rodinných domků pro menší rodinné skupiny dětí s vychovateli. jcted.cz

Správný krok

Přesunutí dětí z velkých budov do jednotlivých bytových jednotek je bezesporu správným krokem. Děti tak nemusí vyrůstat v budově s velkou kapacitou, která evokuje instituci, ale v běžném bytě v komunitě. Bytové jednotky zcela jistě poskytnou atmosféru, která se více podobá běžné rodině. Děti získají větší odpovědnost za svůj každodenní život, naučí se samostatně hospodařit, připravovat si jídlo, plánovat čas a pečovat o domácnost. Péče v menších skupinách je cílenější a osobnější, to přispěje k lepší psychice dětí. Menší počet dětí v jedné domácnosti snižuje míru kolektivního vlivu a umožňuje pečovatelům lépe reagovat na individuální potřeby.

Nic není ideální

I když se podaří koupit vhodné byty a děti do nich nastěhovat, velkým problémem může být personální zajištění. Zatímco v budovách DD mohl jeden noční vychovatel dohlédnout na všechny skupiny, v novém modelu to možné nebude.

Aby transformace proběhla dobře, jsou potřeba nejenom dostatečné zdroje, pečlivé plánování a podpora ze strany státu, ale i pochopení veřejnosti, proč tomu tak je. Nám se zatím zdá, že naše společnost nevnímá dostatečně úskalí kolektivní péče.

Ano, jsou lidé, kteří jako děti vyrostli v dětských domovech a vzpomínají na ně s vděčností. Byl to pro ně jediný stabilní a bezpečný prostor v dětství plném nejistoty. Dětský domov jim dal střechu nad hlavou, jídlo, školu, kamarády.

Ale není to prostě málo? Nepotřebují ty děti něco víc?